Kaksplus.fi

torstai 23. kesäkuuta 2016

Kesällä parasta on mökkeily

Muistan omasta lapsuudesta, että kesässä ehdottomasti parasta oli mökkeily. Muistan sen tunteen, kun ajoimme hiekkatietä ja taakse katsoessa nousi hiekkapilvi. Sillä tutulla tiellä avasimme aina auton ikkunat ja koiramme alkoi huutaa. Hän joko inhosi hiekkatietä, tai tunnisti siitä että olisimme pian perillä. Muistan kuinka avasimme auton ovet ja juoksimme paljain jaloin pitkin nurmikkoa ja menimme laiturilta koittamaan onko vesi kylmää vai lämmintä. Muistan kuinka ihanalta mökki tuoksui ja kuinka laitoimme musiikin soimaan ja lomafiilis oli katossa.

Myöhemmin jatkoimme samalla mökillä kaveriporukalla joka juhannus ja muutenkin kesällä aina silloin  tällöin. Harmikseni vain vanhin tyttäreni kerkesi käydä tuolla mökillä kerran. Mökki nimittäin myytiin ja nyt se on muisto vain. Onneksi oikein hyvä sellainen, vaikka harmittaa niin paljon että niin ihanasta paikasta joutui luopumaan.

Olemme onnekkaita siitä, että lasteni isovanhemmilla on kaksi mökkiä. Toinen niistä sijaitsee saaressa ja toinen on vanha riihi. Niillä käymme molemmilla joka kesä viettämässä aikaa. Yöksi emme kuitenkaan ole koskaan vielä jääneet. Molemmissa on piha sen verran vaikeakulkuista ja ei niin pienille lapsille ystävällistä, joten olemme tehneet vain päivän reissuja. Mutta nekin onnistuu sillä mökille on vain 20 minuutin matka. Voimme siis lähteä mökille ihan koska vain.

On kiva tarjota edes jonkin verran sitä samaa fiilistä omille lapsille, kuin mitä itse pääsin nuorena kokemaan. Huomaan kuinka lapset nauttivat mökille menemisestä joka ikinen kerta. Kuinka varpaat on kiva upottaa veteen ja kuinka mökki on aina kuin uusi kun sinne päästään. Kuinka kiva heistä on joka kerta paistaa makkaraa takassa ja käydä saunomassa. Saatika jos käymme saaressa ja ajelemme veneellä. Keväällä käytiin jo mökillä ja uutta reissua suunnitellaan nyt lähiaikoina.

Mökkeily vain kuuluu kesään. Kun muistelen elämääni taaksepäin, niin en muista yhtään kesää, jolloin en olisi käynyt jollain mökillä. Haaveena on joskus vielä omistaa oma pieni mökki jonne lähteä omien lasten kanssa viettämään lomaa. Haaveena olisi että se muistuttaisi paikkaa jossa ne omat lapsuuden kesät tuli vietettyä. Joki ja iso vihreä nurmialue, muutama marjapensas ja pieni mökki. Siinä minusta ihana haave.

Mikä on sinun paras mökkimuistosi? Mökkeilläänkö teillä joka kesä?

1. Me oltiin kerran saaressa vuokramökillä kun olin lapsi.
    Vaikka ihan kaikkea en muista siitä reissusta, niin jotain niin siistiä fiilistä siitä on kuitenkin jäänyt :)
    Moottoriveneellä mentiin ja se saaressa olo oli niin jännittävää :)

1. Kyllä niistä aina jotain pientä jää mieleen. :) Meillä muut tykkää veneilystä, mutta Lumia se hieman jännittää. Saa nähdä mitä mieltä Hugo siitä hommasta on. :)

2. Mökillä tuli vietettyä lapsuudessa iso osa kesästä ja onneksi tuo sama mökki on meillä edelleen. Huomenna pakataan auto täyteen ja suunnataan minnekäs muualle kuin mökille viettämään juhannusta. :)
    Ihana kuinka paljon tulee lapsuudenmuistoja mieleen mökillä ollessa. Vaikka paljon siellä on remppaa tehty kolmenkymmenenvuoden aikana niin silti moni asia on niin kuin se on aina ollut.

1. Niin ja tuolla teidän mökillä tuli vietettyä kyllä ikimuistoisia viikonloppuja! :D heh..

2. Ootte kyllä onnekkaita kun sama mökki on säilynyt vuodesta toiseen ja nyt teidän lapset saa kerätä siellä omat muistot.♡ Oikein ihanaa mökkijuhannusta teidän koko perheelle.♡
      Hih, siellä oli meininki kohdillaan. :D

3. Kuulostaa ihanalta<3 Meidän vanhemmilla ei ole ollut omaa mökkiä mutta jostain olemme saaneet miehen kanssa kuitenkin sen mökkeilyfiiliksen ja olemmekin halunneet lapsien saada kokea tämän saman. Viime syksynä vuokrattiin mökki viikonlopuksi ja se oli aivan huippua! Tänä syksynä meinataan tehdä sama juttu :) Kesämökkeily olisi aivan ihanaa mutta budjetti ei kestä niin montaa reissua ja kustannusta yhtäaikaa joten täytyy hieman jaotella näitä menoja :D

1. Vuokraaminen on hyvä vaihtoehto ja kyllä syksylläkin on hyvä mökkeillä. Tämä Suomen kesä on niin mielenkiintoinen, että melkein syksyllä vasta tulleet ne hienot kelit. :D

4. Oi kun meilläkin olisi lähipiirissä mökki jossa voisi halutessaan käydä piipahtamassa! Lapsuuden kesistä juuri ne ihanat mökkireissut on jäänyt niin hyvin mieleen, että niin toivon pystyväni tarjoamaan lapselleni mahdollisuuden samanlaisiin muistoihin!
    No olen päättänyt voittaa lotossa jotta saan sen unelmien mökin järven rannalta :D

1. Mökkireissut täälläkin jääneet elävimpinä mieleen. :D

Ai säkin meinaat voittaa, mulla oli samat suunnitelmat. ;) Mun haave olis joskus saada ostaa tuo mökki takaisin jossa vietettiin oma lapsuus. Tosin se ei varmaan onnistu, mutta aina voi haaveilla. :) Toivotaan että saat joskus sen unelmien mökin.♡

5. Mä nautin aina suunnattomasti lapsena, kun pääsin sukulaisten mökeile tai muuten vain sukuloimaan rannan läheisyyteen. Rakastin siis vedessä läträämistä mikä ei kotioloissa ollut mahdollista kuin uima-altaassa. Omille lapsille meidän mökki on todella rakas ja siellä vedessähän he asustavat. Kehen lie tulleet :D

1. Hih, ihana. Keneen lie ovatkaan sitten tulleet. :D
      Se vesi taisi olla aina parasta, vaikken itse pahemmin mökillä uimisesta niin pitänyt. Jokivesi kun on aika kylmää. :D

6. Mä en liene ole suomalainen kun en tykkää mökkeilystä, en makkarasta enkä saunasta. Salmiakki sentään maistuu. :D
    Toivottavasti vielä saatte oman unelmien mökin tulevaisuudessa.

1. No mut ei kaikki voi pitää kaikesta. :D Salmiakki on kyllä hyvää. :)
      Toivotaan että joskus sitten olisi se oma mökki.♡