Kaksplus.fi

perjantai 5. kesäkuuta 2015

Rv 29+0 Mikä valvottaa?

Tässähän ei meinaa enää näiden viikkojen juoksussa pysyä itse mukana. Monesti oon sanonu viikotkin väärin kun niitä on kysytty, oonko mä oikeasti jo näin pitkällä? Kääk ja kaikki on ihan vaiheessa. Paljon on asioita mitä pitäisi keretä vielä tekemään ja hommaamaan ja mä vaan ajattelen, että onhan tässä aikaa, todellisuudessa sitä aikaa ei enää niin hirveästi ole. Varsinkin näin kesäisin ohjelmaa tuntuu piisaavan joka päivälle ja aika suorastaan rientää eteenpäin.

Tämä on ensimmäinen raskaus, jonka aikana minua on vaivannut korvien lukkoon meno (vaivaa edelleen eikä loppua tunnu näkyvän) ja toisena ihan uutena juttuna on se että herään keskellä yötä aivan virkeänä ja saatan valvoa tunnin kaksi kunnes saan unen päästä uudestaan kiinni. Yleisin aika on herätä siinä puoli neljän - neljän välillä ja siinä sitten ihmetellään että mitäs sitten. Siihen aikaan ei vielä viitsisi oikein noustakkaan, mutta kieltämättä on käynyt mielessä menenkö laittamaan pyykinpesukoneen päälle tai keitänkö vaikka teetä. Olen kuitenkin napannut joko lehden käteen jota luen tai sitten puhelimen ja selailen sitä. Onneksi uni on kuitenkin vielä tullut tai en varmasti selviäisi päivistä lasten kanssa. Monesti Minikin tuntuu alkavan mylläyksen masussa kun olen ollut pisemmän aikaa hereillä. Muuten jos Mini myllää masussa öisin niin en kyllä siihen herää erikseen.

Verrattuna muihin raskauksiini tämä heräily on ihan uusi juttu. Yleensä olen nukkunut kuin tukki ja vasta viimeisten viikkojen aikana on pitänyt nousta vessaan tai olen herännyt siihen kun käännän kylkeä koska liitoksiin sattuu. Nytkin nukun ihan sikeästi siihen asti kunnes se pyöriminen alkaa ja herään yhtä pirteänä kuin olisin nukkunut yhdeksän tuntia. On ahdistavaa herätä siihen aikaan kun kaikki muut nukkuu ja tuhisevat tyytyväisenä..itse sitä vain miettii että mikä ihme nyt valvottaa? Onneksi sekaan mahtuu myös niitä kokonaisia öitä, jolloin saan nukkua illasta aamuun ilman katkoja. Se jos jokin on ihanaa!

Masu kasvaa vieläkin aika hyvin suoraan eteenpäin. Edestä tai takaa katsottuna musta ei edes pahemmin huomaa että masussa kasvaa pieni ihme, mutta sivulta katsottuna ei pitäisi olla mitenkään epäselvää. :) Olen aina suihkun jälkeen rasvaillut vatsan ihoa ja ainakaan vielä ei ole mitään arpia ilmaantunut.


Tällä viikolla on herkkuhammasta kolottanut ihan joka ikinen päivä ja kyllä olen nyt antanut luvan itselleni herkutella. Suklaa on se jolla voisin elää juuri nyt. Selasin vanhempien lasten ajalta noita vau -vihkosia ja juuri näillä samoilla viikoilla olen heidänkin aikana mättänyt suklaata suuhun. Mikä ihme siinä onkin että tässä vaiheessa ne herkut alkaa olla aivan vastustamattomia? Kunhan tämä viikko nyt herkutellaan niin ensi viikolla voisi vaikka hieman ottaa itseään niskasta kiinni. Olen nimittäin huomannut että kun olen herkutellut niin heti tulee turvotusta ja jopa levottomat jalat alkaa herkemmin vaivata. Nyt ei ole ollut edes kuuma ulkona, joten en voi vedota että se aiheuttaa turvotusta. :)

Tämän viikon mittoja:
Sikiön koko pituus: n. 35cm
Pää-perämitta: n. 25,5cm
Paino: n 1350g
Äidin vatsanympärys isoimmasta kohtaa mitattuna: 94cm

Ajatella että Mini on masussa jo pienen nuken kokoinen ja ihan oikean vauvan näköinen. Toivon silti että Mini viipyy masussa vielä erittäin pitkän tovin ja ilahduttaa meitä syntymällään aikaisintaan elokuussa. Alkuviikosta soiteltiin neuvolastakin ja Mini on onneksi Rh- joten en tarvinnut sitä kamalaa piikkiä nyt enkä sitten synnytyksen jälkeenkään,wuhuu! :)

Oikein aurinkoista perjantaita kaikille!

22 kommenttia:

  1. Huomasin kuopuksen pikkuvauva-aikana, että hän heräsi syömään aina samoihin aikoihin kuin itse olin raskausaikana heräillyt. Vauva tavallaan valmisti mua yöheräilyihin jo raskausaikana.

    VastaaPoista
  2. Niin samoja tuntemuksia täälläkin! Herkkuja tekee mieli, yöllä valvottaa ja mitä, rv34 alkoi jo? Apua, sehän syntyy kohta ja kaikki on vielä kesken, kun kerkeehän sitä vielä :D ihanaa viikonloppua myös sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin äkkiä tämä aika juoksee, sullahan laskettu kolkuttelee jo ihan kohta ovella. :) Mulla on muiden lapsien kohdalla ollut tyyliin kakki valmiina jo näillä viikoilla ja nyt pitkitän tarkoituksella kaikkea sinne loppuun asti. Ehkä sitä kuitenkin voisi jo jotakin pientä hommata, ettei oikeasti tuu kiire. :)

      Poista
  3. Mie valvoin kanssa samoilla viikoilla! Se oli ärsyttävää. Omalla kohdalla se meni ohi jonkin ajan päästä, mutta päivisin kyllä vähän väsytti. :D

    Mukavaa viikonloppua teille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivoa siis on että tämä vielä loppuisi. :) Ei oo kyllä kovin mukava tunne heräillä noihin aikoihin ja vain odottaa että uni tulee uudestaan.

      Kiitos. Aurinkoa on ainakin luvattu, joten ulkona varmasti kuluu meidän viikonloppu. :) Mukavaa viikonloppua myös sinne.

      Poista
  4. Voi voi :D Toi herkkujen mättäminen on kyllä jotain niin kauheeta :D Mulla on nyt tullut kauhea himo jättistuutti souriin. Ai, että mä voisin syödä niitä vaikka sata päivässä :D

    Nyt kaksi viimeistä päivää oon yrittänyt pysytella herkuttomalla linjalla ja ottanutt tilalle siihen hedelmä koktail säilykkeitä :D Tosin säilykkeitäkään ei kai kannattaisi paljon raskauden aikana syödä ja toki nekin hedelmän palaset uivat sokeriliemessä.

    Pelottava ajatella, että enään viikko niin ollaan 30 viikolla :0

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ihan ihme vaihe taas menossa ton herkuttelun suhteen. Kauheeta olla edes päivä ilman..miten sitä muka vielä hetki sitten selvis viikonkin ihan helposti.. :D

      Mä koitan korvata makean himoa omenoilla ja banaanilla. :) Tosin vaikka söisin viis omenaa niin edelleen tekee mieli suklaata. Irtokarkeista saan edelleen vain päänsärkyä joten niitä en edes pahemmin syö (onneksi).

      No älä!! Niin järkkyä vauhtia nämä viikot vain vierii eteenpäin. :)

      Poista
    2. Sanoppa muuta :D Pitää vaan toivoa ettei se jatku raskauden jälkeen.

      Mä taas vedän irttiksiä ihan hulluna mutta omena banaani ja suklaa tekee mulle migreenin..

      Poista
    3. Mulla on kyllä imetysaikana ihan järkky himo suklaaseen ja syön aivan hirveesti. Ainon aikana meni suklaata ihan hirveesti ja viimeset kilot tippui vasta kun imetys loppui.

      Mulla siis ihan päinvastoin. :) Ei tarvii kun pari irttaria niin jo on pää kipee..

      Poista
    4. Okei migreeni on kyl ikävä asia. Mä oon ollut tän raskauden aikana jo kahdesti sairaalassa tiputuksessa kun migreeni menny siihen että tunto menee joka paikasta ja näkö samoin...

      Poista
    5. Voi ei. :(
      Mä oon siitä onnekas että odotusaikana harvoin iskee migreeni päälle..
      Mulla yleensä alkaa sillä että näkö sumenee ja sit hiljalleen säristen palautuu..sitten kun nään kunnolla iskee kaamee päänsärky..nyt odotusaikana ei oo ollu onneks mitään.

      Poista
    6. No hyvä että sä oot selvinny odotusajan migreenistä se onjitain ihan kamalaa.

      Poista
    7. Toivotaan että sinäkin säästyisit siltä jatkossa.♥

      Poista
  5. Mä herään myös yleensä neljän aikoihin ja valvon pari tuntia, tänä aamuna nousin sitten kuudelta ylös kun uni ei vain enää tullut. Ja nyt kyllä väsyttää!

    Ihana masu sinulla, taas kerran. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. :)
      Voi toivon mukaan saisit nyt levätyksi niin saisit kerätä voimia loppurutistukseen.♥ Esikoisen odotusaikana oli niin helppoa, että jos takana oli huonosti nukuttu yö pystyi nukkumaan koska vain, mutta nyt kun noita lapsia on niin eipä sitä enää lepääkkään silloin kun väsyttää.

      Poista
  6. Toi yöllinen heräily on niin ärsyttävää, mulla on samoja oireita ilman raskautta :D Ei onneks joka yö, niinä aamuina kun tajuaa nukkuneensa koko yön kertaakaan heräämättä, alkaa mulla päivä aina paljon paremmalla mielellä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin kyllä on..kyllä sen aamulla huomaa koska on nukuttu koko yö ja koska on muutama tunti tullut valvottua. Toivotaan sinnekkin enemmän niitä kokonaisia öitä. :)

      Poista
  7. ihana tuo sun masus <3 jaksuja katkonaisten unien kans...

    VastaaPoista
  8. Mä olen valvonut joka odotuksessa noilta viikoilta loppuun asti.. Niin ärsyttävää ja hermoja kiristävää kun sitten päivällä väsyttää jos on yöllä nukkunut vain muutaman tunnin monena yönä peräkkäin.. Toivottavasti menee sulla pian ohi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan että loppuu jossain vaiheessa, onneks sekaan on mahtunu niitä kokonaisiakin öitä. Muuten vois olla aika rankkaa noiden lasten kanssa kun lepääminen ei päivisin onnistu.

      Poista

Kaunis kiitos kommentistasi! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...